Informacje ogólne


                   Ćwiczenia


         Ulotki

 
 

Kilka porad zanim rozpoczniesz


  1. 1. Zaleca się abyś przed rozpoczęciem ćwiczeń przedyskutował swój program z lekarzem. Możesz poprosić go o doradzenie, które działy i ćwiczenia są dla Ciebie najbardziej odpowiednie.

  2. 2. Nie rozpoczynaj żadnego programu ćwiczeń podczas okresu pogorszenia, chyba że tak doradzi Twój lekarz.

  3. 3. Podniesienie temperatury ciała przez intensywne ćwiczenia może zwiększyć spastyczność i zmęczenie. Czynne ćwiczenia z niewielkim oporem powodują mniejszy wzrost temperatury ciała niż techniki z dużym oporem. Niewystarczająca ilość odpoczynku może spowodować przećwiczenie. Naucz się narzucać sobie tempo i skoncentruj się na powolnym stopniowaniu wysiłku.

  4. 4. Podczas ćwiczeń noś ubranie, które nie krępuje ruchów.

  5. 5. Wypróbuj różne pory dnia, aby znaleźć najlepszy dla siebie czas do ćwiczeń. Niektórzy wolą podzielić sesję ćwiczeniową na dwie części rano i wieczorem.

  6. 6. Jeżeli czujesz jakikolwiek ból, czy niewygodę podczas wykonywania ćwiczenia, przerwij je. Skontaktuj się ze swoim lekarzem, aby ustalić przyczynę.

  7. 7. Nastaw się na stopniowy, powolny postęp, gdy rozpoczniesz ćwiczenia. Nie zmuszaj się do wysiłku powyżej swoich możliwości.


ĆWICZENIA BIERNE


Zastosowanie

Ćwiczenia przeznaczone są dla osób, które mają trudności z poruszaniem w pełnym zakresie ramionami lub nogami spowodowanym ograniczeniami.


Cel

Zapobiegają sztywności stawów i utracie mobilności. Ćwiczenia bierne mogą okazać się konieczne tylko dla niektórych stawów Twojego ciała.



















ĆWICZENIA CZYNNE


Zastosowanie

Ćwiczenia te przeznaczone są dla osób, które potrafią czynnie poruszać kończynami. Dział ten zawiera ćwiczenia mięśni karku, tułowia, ramion i nóg. Przejrzyj ten program, może się zdarzyć, że zastosujesz ćwiczenia przeznaczone dla karku i ramion, a nie dla nóg i odwrotnie. Poradź się specjalisty, które ćwiczenia możesz stosować.


Cel

Te ćwiczenia pozwalają na aktywne napinanie i rozluźnianie mięśni, Jakkolwiek nie można powiedzieć, że czynny ruch mięśni zapobiegnie ponownemu pojawieniu się lub postępowi objawów stwardnienia rozsianego, pomaga on w zwiększaniu przepływu krwi, zapobiega deformacjom stawów, wzmacnia mięśnie oraz utrzymuje optymalną elastyczność.





















































ĆWICZENIA KOORDYNACJI


Cel

Zadaniem ćwiczeń jest polepszenie automatycznych reakcji organizmu, które odpowiedzialne są za utrzymywanie równowagi oraz uzyskanie poprawy płynności i koordynacji ruchów. Podczas wykonywania tych ćwiczeń wystawiona zostanie na próbę twoja zdolność do utrzymywania równowagi. Nie zdziw się, jeżeli podczas ćwiczeń odczujesz napięcie mięśni, zaangażowanych przy utrzymywaniu pozycji pionowej.




































SPASTYCZNOŚĆ


Pozycje złożeniowe pomagające zredukować spastyczność

SŁOWO NA TEMAT SPASTYCZNOŚCI

Spastyczność można zdefiniować jako napięcie lub sztywność mięśni (spowodowane zwiększonym napięciem mięśni). Zwykle jest to związane z przesadną reakcją na szybkie rozciąganie mięśni.

Do zredukowania spastyczności pomocne mogą się okazać następujące wskazówki:

- Unikaj pozycji, które zwiększają spastyczność.

- Stosuj ćwiczenia bierne, które powoli rozciągają mięśnie do ich pełnej długości.

- Pamiętaj, że zmiana pozycji przykurczonego mięśnia może zwiększyć spastyczność. Jeżeli tak się zdarzy, pozwól mięśniowi rozluźnić się przez kilka minut.

- Staraj się podczas ćwiczeń utrzymywać głowę prosto, nie przechylać jej na jedną stronę.

Jeżeli zażywasz leki obniżające spastyczność, rozpoczynaj ćwiczenia w godzinę po zażyciu leków (gdy działają).